بازدید مدیران اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

بازدید مدیران اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

مدیرعامل شتاب دهنده پرسیس ژن، اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی کشور، عصر شنبه، ۱۶ تیرماه ۹۷ با حضور در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طی جلسه مشترک با واحد فناوری پژوهشگاه، درخصوص ایجاد مرکز شتاب دهنده و حمایت از فناوری های محصول محور بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در این نشست که با حضور دکتر امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل و مرتضی جعفرآقایی مدیر تحقیق و توسعه پرسیس ژن در سالن پژوهش برگزار شد، دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه و دکتر مریم شهبازی رئیس اداره بازاریابی و تجاری سازی پژوهشگاه برنامه های آینده را در زمینه تجاری سازی فناوری ها و دستاوردهای پژوهشگاه تشریح کردند.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه در این جلسه، با تشریح تاریخچه تاسیس پژوهشگاه و پژوهشکده های تابعه از سال ۱۳۷۸ تا کنون، موضوعاتی همچون چالش های موجود در عرصه کشاورزی خصوصا بحران کم آبی را از جمله دغدغه های پژوهشگاه برشمرد.

آزادی به انجام پژوهش های کاربردی در بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه از جمله کشت بافت و سلول، فیزیولوژی مولکولی، زیست شناسی سامانه ها، نانوتکنولوژی کشاورزی، بیوتکنولوژی میکروبی و مهدسی ژنتیک اشاره و نتایج حاصل از تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته، کشت بافت خرما، اصلاح معکوس، تعولید لاین های والدینی، کریسپر و اصلاح مولکولی، تولید آنزیم، شیر تخمیری، تولید کود بیولوژیک، تولید دانش فنی در زمینه قارچ تریکودرما، گیاهان دارویی و زینتی، تولید دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی با صرفه جویی ۳۰ میلیون دلاری در کاهش واردات، نانوسیلیکا و قرارداد با شرکت های خارجی، تولید رنگدانه های طبیعی از جلبک، تولید شیر تخمیری فراسودمند و آنزیم بری جوانه گندم به روش پلاسمای سرد، دستیابی به دانش فنی تکثیر درون شیشه ای پایه پسته هیبرید خارجی UCB1 و سیب مالینگ مرتون و… را تشریح کرد.

وی تاکید کرد: تلاش های تحقیقاتی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با هدف ورود محصول به بازار و فناوری محور است و این موضوع در پژوهش های ما به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه در صدد هستیم بخشی از فضای ساختمان پژوهشگاه را به عنوان یک مرکز شتاب دهنده لحاظ نماییم، تصریح کرد: در عین حال ما برای تجاری سازی فناوری ها و تحقیقات در حوزه های مختلف و وسیع بیوتکنولوژی کشاورزی، نیازمند شتاب دهنده ها و ارائه ایده ها و حمایت از آنها هستیم ضمن اینکه مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی در رشت را نیز افتتاح کردیم و این مراکز رشد نیز در جهت توسعه و تقویت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها فعالیت می کنند.

شهبازی، رئیس اداره بازاریابی و تجاری سازی پژوهشگاه نیز در این نشست، خواستار بهره مندی از تجربیات شتاب دهنده هایی مانند پرسیس ژن در ارائه ایده ها و حمایت از پروژه های تحقیقاتی مرتبط به ویژه در زمینه آموزش به تیم های فناور شد و اظهار امیدواری کرد با گسترش تعاملات بین پژوهشگاه و این مرکز شتاب دهنده، با بهره مندی از پژوهشگران خلاق، شاهد نتایج کاربردی حاصل از تحقیقات و تسریع در روند اجرای پروژه ها باشیم.

مدیرعامل پرسیس ژن نیز با ابراز خرسندی از حضور در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که پیرو بازدید مدیران پژوهشگاه از این شرکت صورت گرفت، اظهار داشت: ورود شتاب دهنده ها زمانی است که موسسات تحقیقاتی یا نهادهای فعال در حوزه تجاری سازی ایده ها، خلاهایی از نظر آموزشی، تامین منابع مالی و برنامه ای داشته باشند که پرسیس ژن در این عرصه ها می تواند همکاری نماید.

کارآگاه افزود: ما از خلاقیت ها و ایده هایی که توسط بخش خصوصی به ما منتقل می شوند و در اثربخشی برون داده ها موثر باشند، استقبال می کنیم و از آنجا که رویکرد پژوهشگاه علیرغم دولتی بودن آن، حمایت از بخش خصوصی و تاسیس شرکت های دانش بنیان است، تعامل بین پرسیس ژن و پژوهشگاه خصوصا تمرکز بر ورودی و خروجی شتاب دهنده ها و فعالان این عرصه حائز اهمیت به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه محصول شتاب دهنده، استارتاپ است، گفت: در این زمینه باید لیست نیازهای بازار قبلا توسط تیم فناور مشخص شده باشد و سپس ما ضمن تعامل مالی با تیم ها، تامین تکنولوژی و تجهیزات لازم، جلسات فشرده برنامه ریزی و مشورتی و تهیه مدل اجرایی در جهت تحقق اهداف پروژه را برعهده می گیریم و در نهایت چنانچه منجر به خروجی محصول و ورود به بازار شود درصدی از آن که قبلا توافق شده، به شتاب دهنده اختصاص می یابد و تیم های فناور می توانند به شرکت خدماتی تخصصی تبدیل شوند. ضمن اینکه در حوزه صندوق های ریسک پذیر و معرفی به نهادهای دولتی مانند معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری نانو برای حمایت از پروژه ها و ایده های پژوهشی و تحقیقاتی قابل تجاری سازی نیز نقش موثری داریم.

مدیرعامل شتاب دهنده پرسیس ژن با بیان اینکه حمایت ها و اقدامات ذکرشده توسط این شتاب دهنده می تواند در تعامل با پژوهشگاه نیز مدنظر قرار گیرد، از توجه ویژه پژوهشگاه به شتاب دهنده ها و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط خصوصی با رویکرد خدماتی تخصصی استقبال کرد.

کارآگاه، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را به عنوان یک برند معتبر در حوزه تحقیق و پژوهش ذکر کرد که عامل موثری برای جذب محققان و تیم های فناور به منظور انجام پژوهش های کاربردی و تجاری سازی محصولات فناورانه به شمار می رود.

جعفرآقایی مدیر تحقیق و توسعه پرسیس ژن نیز با اشاره به اینکه باید امکان پیدا کردن زمینه های مشترک همکاری بین این شرکت به عنوان اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی خصوصا در حوزه دارویی و تحقیقات پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وجود دارد، گفت: با دستیابی به اشتراکات در حوزه های وسیع فعالیت های تحقیقاتی در کشاورزی و دارویی که هر دو با سلامت مردم سروکار دارد، می توان تعاملات گسترده تری برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تجاری سازی فناوری و تعامل بین مراکز شتاب دهنده و بخش خصوصی با موسسات پژوهشی وابسته به دولت، دغدغه هایی در روند اجرایی فعالیت ها وجود دارد، اظهار داشت: علیرغم این موضوع، با توجه به تجهیزات و امکانات پژوهشگاه و مشارکت بخش خصوصی در نتایج حاصل از اجرای پروژه ها در مرحله ورود محصول به بازار، فرصت مناسبی برای همکاری برای تسریع و تسهیل اجرایی شدن تحقیقات وجود دارد.

گفتنی است در نخستین جلسه مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و شرکت پرسیس ژن، اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی کشور که ۲۸ خردادماه ۹۷ در محل دفتر این شرکت برگزار شد، طرفین بر تعامل دوسویه و تجاری سازی محصولات حوزه زیست فناوری پزشکی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی تاکید کردند و دومین جلسه در تاریخ ۱۶ تیرماه ۹۷، در محل پژوهشگاه، پیرو نشست قبلی و دعوت از مدیران این شرکت برای بازدید از پژوهشگاه و آشنایی با فعالیت های علمی – تحقیقاتی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شده است.

بدون نظر

دیدگاه خود را بیان کنید